2008-12-27
MH (Mentalbeskrivning):På den här sidan kan Du hitta en sammanställning över våra hundars (och de tikar vi planerar att använda i avel) mentalbeskrivningar samt en förklaring till siffrorna som anges.
Toxsy: Eskilstuna 1997-03-30
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 2 | 4,3 | 2,2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 |
Windy: Eskilstuna 1998-08-29
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1,3 | 1,2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 1 |
Nelly: Eskilstuna 2000-03-26
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 2,4 | 1,5 | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 5 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 5 | 5 | 1 |
Tam: Eskilstuna 2000-09-23
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4,4 | 2,4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 3 | 4 | 5 | 1 |
Mickey: Eskilstuna 2002-05-05
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4,4 | 3,2 | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 1 |
Bertha: Eskilstuna 2002-08-25
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4,5 | 4,1 | 3 | 2 | 1 | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5* |
*avstår skott - Bertha är "skottokig"-drar upp sig i aktivitet och blir stressad av skarpa ljud. Vi håller på och tränar bort det för kommande tävlingar och avstod därför skott på MH för att inte sabotera träningen. |
Nike: Eskilstuna 2002-05-04
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2,4 | 1,2 | 3 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 3 | 1 | 5 | 4 | 4 | 1 |
Iza: Eskilstuna 2002-05-05
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2,4 | 1,2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 3 | 4 | 5 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 1 |
Jippi: Eskilstuna 2003-05-17
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4,4 | 3,5 | 3 | 4 | 1 | 5 | 4 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 3 | 5 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 | 5 | 3 | 5 | 3 | 1 |
Smita:
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4,3 | 2,2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 1 |
Cookie: Eskilstuna
1a | 1b | 1c | 2a | 2b | 2c | 3a | 3b | 4 | 5a | 5b | 5c | 5d | 5e | 6a | 6b | 6c | 6d | 6e | 7a | 7b | 7c | 7d | 8a | 8b | 8c | 8d | 8e | 9a | 9b | 10 |
2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4,4 | 2,2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 |
Vill du se en sammanställning över våra valpkullars MH:n kan du gå vidare till nästa sida .
MH-mall , förklaring till siffror
Moment | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 a KONTAKT- Hälsning |
Avvisar kontakt- morrning och/eller bitförsök |
Undviker kontakt- skyggar eller drar sig undan |
Accepterar kontakt-helt oenagerad men drar sig inte undan | Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt, Balanserad | Intensivt kontakt beteende mot testledaren. Kan hoppa o. gnälla |
1 b KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka | Följer med motvilligt.Strävar mot fö. eller stretar åt andra hållet | Följer med hela sträckan. Neutral | Följer med villigt. Engagerar sig. |
Följer med villigt. Visar intensivt int. mot testled. Hoppar och gnäller |
1c KONTAKT Hantering |
Avvisar, morrar / och eller bitförsök | Undviker, drar sig undan, tar ev, kontakt med förar. | Accepterar/ är neutral | Accepterar. Svarar med kontaktbeteende | Accepterar. Svarar med intensivt kontaktbeteende. |
2a LEK 1 Leklust |
Leker ej. | Leker ej men visar intresse. | Leker- startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b LEK 1 Gripande |
Griper ej. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålen. |
2 c LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. | Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. | Biter- drar emot , släpper, tar om. | Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testled. släpper. | Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testled. släpper |
3 a JAKT Förföljande *Två ggr |
Startar ej. | Startar men avbryter | Startar eller springer långsamt.Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad bromasr in vid bytet | Startar dirket med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3 b JAKT Gripande *Två ggr |
Nonchalerar bytet/ springer ej fram | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt, behåller bytet minst 3 sek. |
4 AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn- står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka akt. -höjningar | Är uppmärksam men något orolig. vandrar runt och nosar | Är orolig, växlar snabbt aktivitet. |
5 a AVST.LEK Intresse |
Engageras ej av fig. Ointresserad | Kontroll. Avbrott kan förekomma | Intresserad, följer fog. utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök | Mycket intr. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5 b AVST.LEK Hot/aggr |
Inga skall eller morrningar | Enstaka skall och /eller morrningar under mom. 1 del. | Enstaka skall och /eller morrningar under mom 1 och 2 del. | Visar hot - beteenden, skall eller morrn under mom. 1 del. | Visar hotbet, skall eller morrningar under mom 1 och 2 del. |
5 c ASVT.LEK Nyfikenhet |
Går ej fram till fig. Ointresserad | Går fram när fig. pratar och bollar med förem. | Går fram när fig. ger sig tillkänna- pratar med hunden | Går fram till fig. med låg kropps- ställn. och /eller tidsfördröjn. | Går fram direkt till fig. utan hjälp. |
5 d AVST.LEK Leklust |
Visar inget intresse | Leker ej men visar intresse | Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. | Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. | Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5 e AVST.LEK Samarbete |
Visar inget intresse | Blir aktiv men avbryter | Är aktiv med. fig när denne är aktiv | Är aktiv med fig. Intresse även mot passiv fig. | Uppmanar passiv fig. till fortsatt lek. |
6 a ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter | Flyr mer än 5 meter |
6 b ÖVERRASKN Hot/ aggr |
Visar inga hotbeteenden | Visar enstaka hotbeteenden | Visar flera hotbeteenden under längre tid | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6 c ÖVERRASKN. Nyfikenhet |
Går fram när fö. lägger ner overallen/ går inte fram. | Går fram när fö. sitter på huk och talar till overallen- lockar på hunden | Går fram till overallen när fö. står bredvid. | Går fram till overallen när fö. gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp |
6 d ÖVERRASKN. Kvarstående rädsla |
Inga tempo- förändringar eller undanmanöver |
Liten båge eller liten tempoväxl. el. tittar bort vid någon av passagerna | Båge alt. tempoväxl. vid 1:a pass. Minskat utslag vid 2:a pass. | Båge el. tempoväxl. vid minst två pass. utan minskad intensitet mellan tillf. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6 e ÖVERRASKN. Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen. | Biter i / lek mot overallen. Intr. minskar efter hand. | Biter i/ leker med overallen vid två eller fler passager. |
7 a LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar, kort stopp | Hukar sig och stannar | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än fem meter |
7 b LJUDKÄNSL. Nyfikenhet |
Går inte fram | Går fram när fö. sitter på huk och talar till skramlet- lockar på hunden | Går fram till skramlet när fö. står bredvid. | Går fram till skramlet när fö gått halva sträckan. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7 c LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla |
Inga tempo- förändringar eller undanmanöver |
Liten båge eller liten tempoväxl. el. tittar bort vid någon av passagerna | Båge alt. tempoväxl. vid 1:a pass. Minskat utslag vid 2:a pass. | Båge el. tempoväxl. vid minst två pass. utan minskad intensitet mellan tillf. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7 d LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällaan vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. | Biter i / lek mot ljudkällan. Intr. minskar efter hand. | Biter i/ leker med ljudkällan vid två eller fler passager. |
8 a SPÖKEN Hot/aggr |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8 b SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse /skärmar av sig. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar/ handlar mot spökena. Långa avbrott. | Kontrollerar/ handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. | Kontrollerar/ handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8 c SPÖKEN rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför el. bredvid fö. | Uppeh. sig i huvudsak framf. el. bredvid fö. Någon avståndsreglering | Uppeh. sig i huvudsak framf. el. bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll | Uppehåller sig i huvudsak bakom fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll | Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publ. el lämna platsen. |
8 d SPÖKEN nyfikenhet |
Går fram när fö. tagit av figs. förkläd. | Går fram när fö talar med fig/ lockar på hunden | Går fram till spöket när fö. står bredvid | Går fram till spöket när fö. gått halva avståndet. | Går fram till spöket utan hjälp. |
8 e SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök | Accepterar kontakt- helt oengagerad men drar sig inte undan | Besvarar kontakt när fig. bjuder. | Tar kontakt själv. Balanserad | Intensivt kontaktbeteende. Kan hoppa och gnälla. |
9 a LEK 2 Leklust |
Leker ej. | Leker ej men visar intresse | Leker- startar långsamt men blir aktiv | Leker aktivt- startar snabbt | Leker mycket aktivt- startar mycket snabbt. |
9 b LEK 2 Gripande |
Griper ej | Griper ej direkt, nosar först på förem. | Griper försiktigt eller nyper i föremålet | Griper direkt med hela munnen | Griper direkt, hugger föremålet |
10 SKOTT | Visar ingen berördhet: Snabb kontroll och sedan helt oberörd | Kontr. som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar aktivitet | Avtagande reakt. på skotten/ riktar intr.mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet | Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet | Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttend./ avstår skott |
Lena
Stangvik-Urbán Bergsvägen 8, 640 30 Hälleforsnäs, Tel: +46(0)157 40302 |
Stig Stangvik, Hagaberg, 640 43 Ärla Tel: +46 (0)16 742 66 |
url:http://www.windedos.se/omoss.htm |
© Grafiken är tillverkad, och använd med tillstånd, av Linda Ernholm. Var vänlig respektera copyrighträtten.